Běhání po horách, co je k tomu třeba. Zamyšlení

Ahoj všichni! Moc vás všechny zdravím a věřím, že ve vašem tréninku jde vše, jak má. U mě to tak bohužel není a zranění mi vystavilo dočasnou stopku. Tak mi držte pěsti, ať si s tím mé tělo brzy poradí.

Naposledy jsem psala, že se budu v mém článku zabývat tréninkem běhání do kopců, cítím ale, že je potřeba napsat nějaký úvod, tak tady je. Možná se někdo z vás ptá sám sebe, co z něho udělá skyběžce anebo horského ultraběžce. To co teď napíši, jsou jenom mé myšlenky, moje názory a vy se s nimi nemusíte ztotožnit. Každý jsme jiný a tak to má být, „vezměte si ode mě jenom rady, s kterými se ztotožňujete resp. se vám líbí.“ Pokusím se udělat náhled na to, jak to vidím a cítím já...

 

 

Co je vlastně potřeba k tomu, aby se z vás stali sky nebo horští ultraběžci?

- Nejdůležitější je láska k horám, přírodě celkově a k pohybu v nich. Z ní pak vychází vnitřní pocit velkého respektu k nim a naplnění našeho já. 

- Odhodlání a chuť zdolávat překážky a vlastní pohodlnost, za to je odměna, která nám navždy zůstane v srdci. Je to hluboký zážitek umocněný velkým úsilím vaší maličkosti a nádhernou majestátností hor, který vám nikdo nevezme!

- Pravidelný trénink obecné vytrvalosti, nejlépe samotný pohyb během a chůzí, někdy i na kole, v přírodě, horách.

- Vytrvalost jak fyzická, tak psychická jsou nesmírně důležité. Můj tip je alespoň jednou týdně dlouhý běh v kopcích, horách, a když je nemáme, tak alespoň v přírodě v různorodém terénu. Anebo si na hory zajedeme :-).

- Běhání v terénu a trocha tempa neuškodí. Alespoň párkrát v týdnu je dobré běhat v náročnějším terénu, po kamenech, v bahně, v hlubokém sněhu, prudkých travnatých svazích … no a když máte chuť pokuste se běh vystupňovat anebo udělat z něho fartlek. Nejlepší je samozřejmě tempový běh anebo fartlek v kopcích. I opakované výběhy kratších kopců jsou dobrým tréninkovým tipem.

- Chůze v těžkých kopcích … umět rychle chodit do kopců určitě oceníte, hlavně při delších ultra závodech anebo vertikálních kilometrech! Opřete si ruce o stehna, více nahoře a odtlačujte se od nich.

- Hole jsou skoro tak důležité jako vaše jídlo, pití, či boty. Mě třeba zachránily, když jsem měla zdravotní problém s kolenem, jejich opora mi byla nepostradatelnou. Důležité je však, naučit se je správně používat!

- Silná vůle - můžeme to nazvat i „tvrdá hlava“. To se trénuje hůř než obecná vytrvalost, ale i to jde. Třeba právě pravidelným tréninkem za každých okolností, samozřejmě ne, když jsme zranění nebo nemocní, ale třeba v mrazu, dešti, s menším množstvím jídla, v únavě, potmě … A pak dobrou pro věrkou pevné vůle je samotný závod v horách.

- Dobrý žaludek :-), ano, nesmějte se! Hlavně u dlouhých závodů je váš žaludek zrovna tak důležitý, ne-li důležitější, než vaše nohy. Co a kdy jíst při závodě nebo tréninku si musí odzkoušet každý z vás, tady opravdu platí, každý je jiný. Jenom jedno platí pro každého, jíst a pít se prostě musí, nebo se vaše „nádrž“, jako u auta vyčerpá a dojdou vám síly.

- Plánování závodu je hlavně u ultra nesmírně důležité. Musíte naplánovat vše, jídlo, pití, jak to ponesete, oblečení, obuv a strategii závodu. Já bych si to vše napsala, udělala seznam. A nebojte se, i tak se něco pokazí a vy budete muset improvizovat a použít zdravý rozum.

- Nebát se na první pohled neskutečně náročných závodů – sebedůvěra. Věřte si, že to dokážete. Podívejte se kolik mužů i žen před vámi to zvládlo. Dobrý trénink máte v nohách, odhodlání vám nechybí, tak se nebojte vyrazit i do vysokých hor. Pokud to nezkusíte, nezjistíte, jestli to dokážete anebo ne!

- Volný začátek. Když běžíte ultra anebo těžký sky závod, začněte vždy opravdu volně! Pokud začnete rychle, ono se vám to vrátí i s úroky. Na zrychlení máte dost času ve druhé polovině a v ultra i později.

- Nezávoďte proti soupeřům, je to váš závod se sebou samým, co dokážete. Já jsem říkávala, že neběžím proti soupeřům, ale chci zdolat tu horu co nejrychleji, jak to jen dokážu a když ze sebe vydám všechno, budu spokojena.

- Buďte kamarádští a jednejte fair play! V horách je to nesmírně důležité, zdraví vaše i ostatních běžců je na prvním místě, umístění až pak. Pomoc běžci v nouzi je samozřejmost!

Zatím mě napadly tyhle věci, určitě je jich ale mnohem více! Pokud vás něco napadne, co je důležité pro běžce v horách, napište. 

A na závěr: nazujte boty a užijte si přírody, či hor. Otevřete svá srdce i oči a někdy koukejte i pod nohy. „Happy trails“ !!! (tak by řekli mí kamarádi a vlastně všichni běžci v Coloradu).